Inloggen Lid worden

Gent & Brugge

Gent
Zaterdagochtend verzamelden we ons op het parkeerterrein van het Beatrixziekenhuis. Nadat alle deelnemers aanwezig waren vertrokken we met de bus naar Gent. Gent is een stad waar voldoende te zien en te doen is. Het voordeel van Gent is dat de meeste bezienswaardigheden redelijk dicht bij elkaar liggen. Dat is voor ons helemaal handig, omdat wij om 17.00 uur richting Brugge zouden vertrekken.

Sint-Baafsekathedraal
Eenmaal in Gent aangekomen ging iedereen zijn eigen gang. Afzonderlijk bezochten we bijvoorbeeld de Sint-Baafsekathedraal. In deze kathedraal kun je veel waardevolle kunstobjecten en schilderijen bekijken. In een afgesloten gedeelte hangen de schilderijen 'Aanbidding van het Lam Gods', dit zou je niet moeten missen (zegt men) tijdens een bezoek aan Gent. Gezien de tijd die we niet hadden, hebben we hier alleen maar even om de hoek gekeken.

Het Belfort
Naast deze kathedraal vind je het Belfort. Het Belfort bestaat uit een 95 meter hoge toren, deze diende vroeger als uitkijktoren, klokkentoren en gevangenis. Bovenop de toren prijkt een hele grote draak. Er bestaan heel veel verschillende versies over de betekenis van deze draak. Ons werd door een Gentenaar verteld dat de draak symbool staat voor de vriendschap tussen Het Midden Oosten en Gent.
We hadden deze man ergens op een brug ontmoet. Hij vertelde dat de burgemeester de Gentenaren had gevraagd om voor de toeristen een ambassadeur van de stad te zijn. Hij nam deze opdracht zeer serieus en wij hebben genoten van zijn verhalen. Na afloop van dit gesprek nam hij graag een paar euro voor koffie in ontvangst voor zijn verhaal…

Kasteel Gravensteen
Tijdens een wandeling door de stad kwamen we ook langs het grote kasteel Gravensteen, midden in het centrum. Dit schitterende bouwwerk dateert uit de Romeinse tijd, het is imposant om te zien hoe het omringd wordt door een gracht, grenzend aan een gezellig plein met terrassen, waar je heerlijk kunt genieten van een drankje en hapje.

Daarnaast werden natuurlijk ook de leuke winkels bezocht. Je vind in Gent een heel divers aanbod. Winkels van bekende modemerken worden afgewisseld met de Primark, H&M en locale ondernemers. Je ziet ook terug dat Gent een rijke textielhistorie heeft, er zijn tal van kantwinkeltjes te vinden.

Brugge
Na een heerlijke dag in de zon kwamen we weer vol inkopen aan bij de bus die ons naar Brugge zou brengen. Helaas begon het onderweg te regenen, maar onze buschauffeur had geregeld dat hij ons voor het hotel mocht afzetten. Brugge is namelijk een auto- en busluwe stad met vele nauwe smalle straatjes.

Eenmaal aangekomen bij het hotel, wat midden in het centrum lag, betrokken we de kamers en konden we de avond vrij besteden. Gelukkig was het opgehouden met regenen en konden we genieten van de Brugse verlichte gebouwen en Bourgondischheid.

Torenkamer
Na een heerlijke nachtrust konden we genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Over het algemeen had iedereen goed geslapen. Er was zelfs een duo wat in de torenkamer de nacht had doorgebracht. Toch wel een beetje spannend, open je de deur van je kamer, kom je in een klein halletje, zie je een trap naar boven… Eenmaal boven aangekomen hadden ze een prachtig uitzicht over Brugge door gezellige ronde ramen, beetje idyllisch… J

Museum
Zondag heeft iedereen een eigen invulling gegeven aan de dag. Velen van ons hebben een museum bezocht. Het frietmuseum is uniek in de wereld, hier laten ze de historie, de oorsprong en de kunst in muziek en beeld zien. Ter afsluiting van dit bezoek kon je genieten van de echte Belgische friet.
In het chocolademuseum komt de heerlijke geur je tegemoet, het is haast onmogelijk om zonder aankopen de deur uit te gaan. En een bezoek in het biermuseum sluit je natuurlijk af met een heerlijke Brugse Zot.

Wijnproeverij
Na deze leuke dag vol indrukken, smaakbeleving en gezelligheid vertrokken we eind van de middag naar een plaatsje aan de grens voor een wijnproeverij op een wijnboerderij. We kregen hier uitleg over het gehele proces en konden genieten van diverse wijnen. En of de bus al niet vol genoeg was met kleding, cadeautjes, chocola en bier… werden de nodige flessen wijn voor het thuisfront ingeslagen.

We kijken terug op een heel geslaagd, leuk en gezellig weekend.

Inloggen om een reactie te plaatsen en foto's te bekijken